zaterdag 4 april 2009

Cursus over,

Laat ik de spanningsboog meteen maar breken,.. nog steeds himalaya gezien. Het zou echter zo maar kunnen dat daar morgen verandering in Komt.
Bing Fryer is Filipijnse getrouwd met een Amerikaan en ze wonen met hun gezin in Nepal. Vele jaren geleden gingen ze het zendingsveld in,.. op 1 voorwaarden. Haar man moset zweren dat ze hem nooit, maar dan ook nooit in het openbaar zou laten spreken.
Gisteravond hadden we onze eindavond met certificaat uitreiking. Bing stond tegenover de hele groep haar verhaal te houden. En een goed verhaal!
Een van de dingen waar ik enthousiast over ben. Ik heb mensen zien groeien in zelfvertrouwen over de afgelopen twee weken. Niet alleen in spreken, maar ook in hun managament vaardigheden en public relations. De afgelopen twee dagen lag de aandacht vooral op het trainings vaardigheden. We hebben met een prima format gewerkt om workshops te geven. Voelt bijna als 'cheaten',... te eenvoudig voor woorden. Dit helpt je werkelijk om een goede workshop van 30-45 minuten in elkaar te zetten binnen een half uur of een uur. De sleutel is dat je bij een goede workshop het publiek nooit iets verteld wat ze zelf al weten. Dat betekend dat je je vooral voorbereid op heel goede vragen stellen in plaats van hele goede antwoorden te hebben. Daar staan een aantal stappen voor, die we hebben doorgewerkt en in de praktijk hebben gebracht.

Opnieuwe schitterende verhalen gehoord. Eentje is van Yjoti. Een Nepalese voorganger. Hij komt oorspronkelijk uit het afgelegen Westen van Nepal. zijn Vader was stamhoofd. Het gezin werd chrtistelijk in een periode waar dat verboden was in Nepal. Ze werden door het dorp uitgekotst en belanden met het hele gezin in de gevangenis. Yjoti was pas 11, dus werd na een tijdje vrijgelaten, maar geen school in de omgeving wilde hem meer hebben. Hij is op zichzelf naar Katmandhu gegaan en heeft daar een deel van zijn opleiding afgemaakt. Later toen hij voorganger van een kerk werd (hij leidt nu 46 kerken over Nepal en jaarlijks komt er 1 bij), is hij terug gegaan naar zijn dorp om hen te vertellen waarom hij Jezus volgt. Tijdens 1 an de maaltijden werd hij vergiftigd. Hij stierf echter niet,.. dat werd een doorbraak in het dorp, dat moest een God zijn waar ze meer over wilde weten. Zijn vader is nu de voorganger in de kerk in dat dorp, hetzlefde dorp wat hem in de gevangenis heeft doen belanden, zijn gezin had afgepakt, zijn geld en zijn huis had afgepakt.

Vandaag de gids besteld voor onze trek naar het Anapurna Basecamp. Een van de deelnemers van de cursus heeft dat voor ons geregeld. Zijn zus heeft een trekking agency en op deze manier kregen we de beste prijs, omdat we nu niet hoeven te onderhandelen. Heerlijk vind ik dat, want ik heb er een bloedhekel aan.
Ali is er goed in, geeft geen krim p en loopt gewoon weg, uiteindelijk krijgt ze de prijs die ze wil.
Ik ben veel te slap,.. denk al gauw van 'ach,.. die vent, misschien heeft hij wel gelijk, Zijn gezin is er inderdaad vast heel slecht aan toe en ik ben inderdaad zijn eerste klant van de dag enzo,.... ' En ten slotte bednke ik me dat hij toch ook wel wat mag verdienen,... Met het resultaat dat ik tot beste vriend wordt bekroond nadat ik betaald heb en veel zegen mee krijg.
Ik denk dat ze inmiddels mijn foto in Katmandu verspreid hebben,.. zodra ik in de winkel kom worden alle prijzen verdubbeld, omdat deze westerse man goed voor de inkomsten is. Hij trapt overal in,...

Morgenochtend gaan Ali, mijn schoonvader en, schoonmoeder en ik naar Narkogot (of zoiets,.. ) ligt buiten Katmandhu in de bergen.
Daarrrr zou het moeten gebeuren,.. ze vertellen dat daar de kans groot is om de himalaya te zien.
We blijven daar twee dagen, gaan dan terug naar Katmandu om dan dinsdagochtend naar Pokrha te vliegen.

Kan goed zijn dat het er dan voorlopig niet meer van komt om een blog te plaatsen.

Tot zover de doldrieste avonturen in Nepal,... Wij gaan hier zo pitten, jullie lopen iets van 5 en drie kwartier achter,...

1 opmerking:

Anoniem zei

Gefeliciteerd, je bent de eerste blogger waarvan ik meer dan 3 berichten heb gelezen....trek je conclusies zelf maar
Mazzel,
Bart