zaterdag 21 februari 2009

Rustige gezichten,... (de andere kant)

"Geef mij een nieuw blikje!!,... er heeft geld bovenop gelegen!!!"
De jongeren die zich soms zo lekker thuis kunnen voelen in ons jongerencentrum, kunnen ook zo moeilijk zijn.

Afgelopen donderdagavond is een van onze medewerkers bedreigd dat ze een blikje naar haar hoofd wilde gooien. Een andere jongerenwerk heeft ook een blikje naar zijn hoofd gegooid gekregen toen hij na sluitingstijd naar buiten liep.

Op zo'n moment is de liefde voor de jongens ver te zoeken. 4 schorsingen in 1 week, naast alle plezier. Totaal ondankbaar gedrag, terwijl je zoveel voor ze doet. Maar goed,... wij doen dit werk niet om complimentjes terug te verwachten van de jongeren. Het tegenovergestelde gedrag voelt echter niet lekker.

Voor diezelfde jongeren heb je de volgende dag een zaalvoetbalwedstrijd georganiseerd. Belt 3 uur van te voren de tegenstander af. commentaar: "G. jij kunt ook niks organiseren". Alsof ze zelf hard hun best doen voor wat anders. Dat zijn geen bemoedigende opmerkingen.

Soms voelt het alsof we niks bereiken met de jongeren, zeker als dit soort dingen gebeuren. Ondankbaargebeuren. Er komen dan weinig liefdevolle woorden in je op, geen warme gevoelens. Sterker nog, ik krijg zin om ze terug te pakken. Het eens stevig te laten voelen, dat ze MIJN verwachtingen hebben teleurgesteld.

Zegent wie u vervloeken, wordt dan een keuze, niet een heel speciaal gevoel ofzo,...

Dan helpt het om de tijd te nemen en het terug bij God te leggen.

Genade is niet eerlijk.
Genade is niet rechtvaardig.

Jezus vroeg zich waarschijnlijk vlak voor zijn kruisiging ook niet af: " Als ze zich maar wel beter gaan gedragen als ik dit gedaan heb"

Genade is gratis, verwacht niks terug als tegenprestatie.

Als iemand reden heeft om zich ongeloofelijk gefrustreerd te voelen dan is het God. Na alles wat Hij heeft gedaan voor ons. En kijk hoe ik er vaak mee omga,... Toch gaat God door,... Geef meer van die Liefde God! Help ons om elkaar lief te hebben, grenzen neer te zetten, in wijsheid te reageren.

Dat gebed wil God nog verhoren ook. Ik ben blij dat Hij dan niet zegt: "jammer joh,... nou is het een keer genoeg!!! Eindelijk mijn kans om je eens lekker stevig terug te pakken!"
Nope, God is GENADIG en ik mag opnieuw beginnen.

Steeds weer nieuwe kansen

Geen opmerkingen: