zondag 3 mei 2009

Spreken met meer verhalen

Vanochtend was mijn eerste spreekbeurt na de LMC.
In een eerdere blog deed ik uit de doeken dat ik op de LMC-cursus wat handvaten had gekregen om mijn preken iets gestructureerder te laten zijn, incluis wat andere tips.
Vanmorgen heb ik daar het een en ander van in de praktijk gebracht.
1. Ik heb verhalen gebruikt. 3 verhalen van mensen die ik in de afgelopen 6 maanden heb ontmoet. Verhalen die mij aan het hart zijn gegaan.
2. Ik heb structuur in opbouw van de verhalen gebruikt.
3. Ik heb niet lang om de brei heen gedraaid, maar ben na een korte introductie de diepte in gedoken.
4. Van te voren heb ik over de gemeente nagedacht die ik heb bezocht. Aan het begin van de dienst heb ik ze verteld, welke sterke kanten van de gemeente ik zie.

Het helpt mij in ieder geval om een goed framework te hebben, dat geeft mij meer rust in het spreken.

In de voorbereiding had ik sterk de indruk om een specifieke tekst te gebruiken.
Johannes 20:21. Vrede, zei Jezus. Zoals de Vader Mij heeft gezonden, zo zendt ik ook u!"
Deze uitspraak is bijzonder. God heeft Jezus in de wereld gezonden. Dat snappen we allemaal en als christen vind ik dat zelfs het grootste wonder in de geschiedenis van de mensheid. Jezus werd gezonden met een opdracht, met een verwachting, naar een plek die niet gemakkelijk was, met de zekerheid dat God de Vader bij Hem zou blijven,.. en zo kan je nog wellicht nog veel meer bedenken, hoe en op wat voor manier Jezus gezonden werd.
Wel,... Zo zendt Jezus mij ook uit als gelovige,... op dezelfde manier.
Dat heeft wereldschokkende gevolgen voor mijn beeld van wat wij als christen voor rol hebben in deze wereld.
Jezus kwam om de gebrokenen, gevangenen,.. zieke, eenzamen, verlorenen,. enz op te zoeken en verlossing te brengen. De weg naar de Vader te wijzen. Lief te hebben,... Hij maakte zijn handen vies,.. ging pijn niet uit de weg,... ging verdriet niet uit de weg,.. ging afwijzing vanwege gerechtheid en het volgen van Pappa niet uit de weg.
Zo zendt de Vader ook mij als gelovige,... Dag voor dag,.. niet alleen (joh 20:22 " en Jezus blief op hen, ontvang de Heilige Geest"), met grote verwachting en Hoop!

Het heeft een boel mensen aangesproken vanochtend. Bleek uit de reacties na de dienst.

Volgens Ali kan ik nog wel wat schaven aan mijn preken. Verhalen kunnen korter, en zelf vind ik dat ik nog steeds niet heel erg goed ben in een helder einde neer te zetten.

Geen opmerkingen: